The Fog – A Never Before Published Theory of the Bermuda Triangle Phenomenon

Rob MacGregor & Bruce Gernon
Llewellyn Publications, 2005

Bermudatriangeln och alla dess historier är inte så enkel att förstå sig på. Kanske framförallt eftersom meningarna går isär huruvida det verkligen händer någonting mystiskt och oförklarligt där överhuvudtaget, eller om allting bara är påhittade skrönor som stöds av manipulerad statistik över försvunna flygplan och båtar.

De troende är övertygade om att någonting genuint oförklarligt försiggår, och alla möjliga förklaringar har dykt upp ända sedan de fem olycksaliga planen i Flight 19 (även kallad Lost Patrol) försvann spårlöst 1945. Fenomenet är väl värt att undersökas, om inte annat utifrån dess fascination bland allmänheten och hur området (som egentligen inte är helt triangulärt) mer eller mindre har blivit allmänt accepterat och termen ”Bermudatriangeln” dykt upp i alla möjliga olika sammanhang.

Rob MacGregor och Bruce Gernons The Fog är ett försök att få rätsida på fenomenet, och boken måste räknas som en någorlunda frisk fläkt i ett ämne som genom åren utsatts för mängder av oseriös forskning och usla böcker där det enda syftet varit att tjäna pengar genom att spä på den redan accepterade myten om ondskefulla utomjordingar som rövar bort människor eller andra ovetenskapliga ”förklaringar”. Gernon är en av få som upplevt ett genuint fenomen och dessutom överlevt för att berätta för andra om det (det vill säga, om man alls väljer att tro på hans ord. Gör man inte det finns det ingen anledning att läsa boken alls). Vad han upplevde var vad han valt att kalla för ”electronic fog”, ett atmosfäriskt fenomen som gör att det sker en tidsförskjutning samt att instrumenten ombord upphör att fungera. Det är varken övernaturligt eller paranormalt; det är helt enkelt någonting som ännu inte blivit accepterat av vetenskapen, och även om kanske inte alla försvinnanden i området kan skyllas på den elektroniska dimman är MacGregor och Gernon fullständigt övertygade om att fenomenet verkligen existerar och bör tas på allvar av den etablerade vetenskapen.

Och varför inte? The Fog kanske inte är världens mest vetenskapliga bok, men argumenten är intressanta och författarna ser hela tiden till att distansera sig från pseudovetenskap och New Age svammel om parallella universum och kidnappande utomjordingar. De lyckas till och med diskutera Atlantis utan att det blir flummigt, vilket nog får räknas som en prestation i sig.

Som många andra böcker om ämnet blir det dock ibland lite väl monotont med alla fallbeskrivningar som tar upp en stor del av innehållet. Läsaren är redan innan medveten om att underliga saker händer i området, och det hade därför räckt gott och väl med endast ett fåtal beskrivningar av försvinnanden, eftersom många av dem är ganska likartade och aldrig får någon definitiv lösning. Men bortsett från detta ganska milda snedsteg är The Fog väl värd att ta en närmare titt på när den släpps hösten 2005.