Omkring 100 personer kan ha sett ufojakten
Fler vittnen träder nu fram i samband med de observationer som gjordes utanför Kaliforniens kust i november 2004. Observationer som blev offentliga i december förra året sedan New York Times avslöjat ett tidigare okänt och hemligt Pentagonprogram för att undersöka ufoiakttagelser gjorda av försvarspersonal.
Av Peo Wärring och Clas Svahn
Den så kallade Nimitzhändelsen inträffade den 14 november 2004 över Stilla havet utanför San Diego i Kalifornien då ett okänt flygande föremål upptäcktes av en radaroperatör på USS Princeton som kontaktade hangarfartyget USS Nimitz varifrån två jaktplan av typen F/A-18F Super Hornet lyfte. När piloterna kom fram kunde de inte se något föremål på himlen men upptäckte istället hur det verkade koka från ett ovalt område i havet under dem. Efter några sekunder upptäckte de ett föremål, stort som ett Boeing 737, hängande 15 meter över vattenytan. Föremålet hade inga vingar eller andra kännetecken, var ovalt till formen och hade ingen synbar motor.
De inblandade piloterna kom från stridsstyrkan Nimitz Strike Force som fått sitt namn efter eskaderns hangarfartyg USS Nimitz.
Försvann snabbt
En av piloterna, David Fravor, närmade sig föremålet i en cirkelrörelse men lyckades aldrig komma riktigt nära. Fravor har senare berättat hur föremålet verkade försöka undvika honom.
Efter en stund steg föremålet, också det i en cirklande rörelse, vilket fick Fravor att försöka dyka mot det men utan att lyckas. Istället gav sig föremålet iväg med en enorm hastighet och var utom synhåll på mindre än två sekunder.
Radar ombord på USS Princeton visade att föremålet lämnat området med tre gånger ljudets hastighet. När Fravor och hans kollega tvingades återvända sedan deras bränsle börjat ta slut skickades ytterligare en rote Super Hornets upp, dessa utrustade med avancerade infraröda kameror. Och det är en av dessa filmer som blev offentlig i december 2017 och som UFO-Aktuellt kunde berätta om i sitt förra nummer.
Redan för några år sedan läckte obekräftade uppgifter ut om att eskadern gjort en observation av ett okänt föremål i fartygens närhet på en övning utanför södra Kalifornien. Men när ansedda New York Times publicera uppgifterna slog de ned som en bomb. Nimitzobservationen och ytterligare en iakttagelse som går under namnet ”Gimbal” bekräftades då av amerikanska försvarsdepartementet. Samtidigt släppte Pentagon två videor som sägs visa de oidentifierade föremålen. Avslöjandet gav eko i hela världen och uppmärksammades även i Sverige, bland annat av Dagens Nyheter.
En av stridspiloterna från USS Nimitz trädde också fram, kommendörkapten David Fravor, och har i ett antal intervjuer berättat om sitt möte och jakten på det gäckande föremålet. Vad som då inte var känt var att observationerna var betydligt mer omfattande och att de hade pågått under en veckas tid.
Två personer som tjänstgjorde på eskadern framträdde i juni i år och kunde berätta att mellan den 10 och 16 november 2004 observerades ett hundratal oidentifierade föremål nästan alltid i grupper om 8 till 10.
Kevin Day var stationerad som officer i styrkan och var en av dem som skötte radarövervakningen för fartygen. Han berättar för den prisbelönte undersökande journalisten Georg Knapp på det kända radioprogrammet Coast to Coast att besättningen inte kunde tro sina ögon när de såg radarbilderna.
Föremålen upptäcktes oftast på ungefär 25 000 meters höjd, drygt dubbla höjden för vanliga trafikflygplan. Föremålen föll sedan på bara någon sekund ner till vattenytan utan att någon ljudbang uppstod trots att de rörde sig i överljudshastighet.
Flera av de föremål som föll mot havs-ytan försvann då från radarbilden. Detta gjorde att Kevin Day och hans kolleger drog slutsatsen att föremålen dykt ner i vattnet.
När uppgifterna publicerades av New York Times den 17 december beskrevs det hela något annorlunda:
”Under två veckor, sa radaroperatören, hade Princeton spårat mystiska flygplan. Föremålen dök plötsligt upp på 25 000 meters höjd för att sedan kasta sig ned mot havet där de till slut blev hängande på 6 000 meters höjd. Därefter försvann de bortom radarns räckvidd eller flög tillbaka rakt upp.”
Fastnade på film
Radarpersonalen tillsammans med ombordvarande elektronikspecialister kontrollerade systemen flera gånger per dag för att kunna utesluta att observationerna berodde på tekniska fel.
Från fartygen kunde inte objekten ses med blotta ögat på grund av avståndet, men det kunde stridspiloterna som skickades till platserna där föremålen observerades. De flög stridsflygplan av typen F/A-18F Super Hornet, ett av världens mest avancerade stridsflygplan, utrustade med senaste generationen målsökningsutrustning från tillverkaren Raytheon.
Piloterna kunde se föremålen både för blotta ögat men också på planens Raytheon-utrustning som radarekon, temperaturdetektioner, i infrarött och som tevebild. Det var här den numera världskända ”Tic Tac”-filmen dokumenterades av utrustningen på ett av planen. Namnet Tic Tac syftar på föremålens form som påminde om de små minttabletter som säljs i en plastask med just namnet Tic Tac.
Kommendörkapten Fravor flög själv ett av planen som skickats ut för att identifiera föremålen. Men först kunde Fravor inte se något och inte heller hans radarskärm visade något okänt.
Först när han riktade blicken under sig, ned mot det annars lugna havet, såg han något som verkade vara ett föremål alldeles under havsytan, stort som en Boeing 747 som vågorna bryts mot. En bit därifrån ser han ett avlångt föremål, Tic Tac-föremålet, som han uppskattade till omkring 12 meter och som verkade intresserat av föremålet under vattnet.
I en intervju med Fox News från den 20 december 2017 berättar Fravor hur han och hans kollega kunde iaktta föremålet i omkring fem minuter men att det sedan sköt iväg som en kula när han försökte närma sig det.
– Det lämnade inga avgaser eller något som visade hur det drevs framåt och föremålet tog sig från en punkt strax över vattnet, där det hade rört sig lite fram och tillbaka, till en höjd av
3 600 meter för att sedan försvinna på mindre än två sekunder, berättade David Fravor för Fox News.
Den i dag 53-årige Fravor, som växte upp i Toledo gick i pension 2006 efter 24 år inom försvaret, 18 av dessa som pilot inom den amerikanska flottan. Vid tiden för observationen var han skvadronchef för 300 personer på USS Nimitz. Vid sin pensionering hade han 3 500 flygtimmar bakom sig.
David Fravor har också gjort klart att föremålet inte liknade något han sett under sina år som pilot och när han kom som närmast, cirka en kilometer, gav det sig iväg med en enorm hastighet:
– Det var inget av denna världen. Jag är högst tveksam till att den teknologin finns på den här planeten.
Trots observationer av föremål nära vattnet kunde en av eskaderns ubåtar inte upptäcka något föremål där.
Beträffande observationerna av F18-planen säger kommendörkapten David Fravor att föremålet var temperatur-neutralt, vilket utesluter varma delar och kondensavgaser, och att inga vingar eller andra utskjutande delar syntes på det.
Kevin Day vädjar nu via olika kanaler att fler ska träda fram och berätta vad de varit med om. Day uppskattar att närmare 100 personer deltagit aktivt i observationerna och att säkert över 1 000 hört rykten bland besättningen som fanns på Nimitz-eskaderns fartyg.