Folktro och ufo - ett möjligt samband

Staffan Andersson

"Där föll hans häst omkull och han hade mycket besvär med få upp den igen. Han måste sela av helt och hållet, han ropade på hjälp men ingen kom. Så småningom fick han hästen på benen. Det märkliga var att bakom en stubbe i en hage låg en gubbe som såg så underlig ut. Han sade inte ett ljud och hade inte gjort min av att hjälpa far med hästen. Och han hade 'hundaug' (hundögon). Far blev inte rädd då, men efteråt kände han sig mycket kuslig till mods."

Nu för tiden är det få som skulle sätta någon tilltro till berättelsen ovan, men för bara 150 år sen, fanns det gott om tomtar, troll, vittror, älvor, jordbyggare och liknande representanter för "det andra folket" som de ibland kallades. Att man skulle råka på någon av dessa i skogen eller på landsvägen var därför ingen orimlig händelse. Ser man en tomte idag däremot, så är det antingen en utklädd släkting på julafton eller en likstel trädgårdsdekoration.

Men är tomten verkligen död? Idag rapporterar alltfler människor observationer av UFO och en del säger sig även ha konfronterats med dess besätttning, oftast bestående av små människoliknande varelser som brukar kallas humanoider. Och parallellerna mellan dessa humanoider och äldre tiders småfolk har inte gått vare sig folkloristerna eller ufologerna förbi.

Redan 1969 skrev astrofysikern och ufologen Jacques Valleé boken "Passport to Magonia" om detta. Valleé visade att kortväxthet är långt ifrån det enda som dessa varelser har gemensamt. Landningsmärken från UFO företer klara likheter med så kallade. älvringar och i de fall då vittnen tagits ombord förekommer det ofta en "tidsförlust" det vill säga man tror att det gått kortare tid än det verkligen har. Samma fenomen tycks ha drabbat de som blev bortrövade eller "bergtagna" av småfolket.

Även idén att humanoiderna använder människor i någon sorts genetiskt avelsexperiment och avlar fram halvt mänksliga hybridvarelser med mera finner sin parallell i folktron. Det finns många berättelser om män som haft barn med skogsrået, om personer som ansågs vara halvtroll och så vidare. Valleé konstarerar att "den moderna, universella tron på flygande tefat är identisk med den tidigare tron på älvor"

Senare har än fler paralleller konstaterats. Att hästen, som i berättelsen ovan, stannar, av en eller annan anledning, varefter en eller flera varelser iakttas, var inte ovanligt och är det inte heller idag. Skillnaden är att hästen ersatts av en bil, vars motor och lyse dör i samband med att ett UFO och eventuella humanoider observeras.

Det finns de som jämställde UFO-piloterna med "ockulta tomtar och animistiska sagoväsen" och menade: "Riktningen spelar direkt i händerna på tefatens vedersakare." Underförstått i Rehns kritik är att tomtar är fantasi och utomjordingar verklighet, men den tolkningen är inte nödvändigtvis den enda. Folktroparallellen kom att bli ett tveeggat svärd i UFO-debatten, där en del menat att den visar att UFO är folktro det vill säga fantasier, medan andra istället menat att den visar att fenomenet inte är något påhitt utan en verklighet som människor upplevt i alla tider tolkat utifrån det samhälle och den kultur man levt i.

Även bland folkloristerna råder delade meningar om hur folktron förhåller sig till UFO-rapporterna. En del ser inte likheterna som det väsentliga, utan tar istället fasta på det som skiljer. Bengt af Klintberg skriver till exempel: "Med sin betoning av de tekniskt avancerade rymdfarkosterna är UFO-loren framför allt en spegling av vår egen teknologiska kultur." Den garanterat fegaste ståndpunkten intas nog av Linda Dégh som menar att frågan om UFO-fenomenets existens faller utanför folkloristens arbetsområde.

En annan infallsvinkel har Thomas E. Bullard som menar att åtminstone ombordtagningsrapporterna inte kan vara berättarkonst, eftersom vi då kan förvänta oss att finna lokala variationer, vilket inte existerar i denna typ av rapporter. Mot detta kan man ställa Ebbe Schöns distinktion mellan hur historier sprids nu och förr: "En viktig skillnad mot förr är att de här nya sägnerna har en snabb 'horisontell' spridning över stora delar av världen, med massmedias hjälp, medan de äldre i högre grad traderades 'vertikalt', från generation till generation." Med denna horisontala spridning av UFO-be rättelser är avsaknaden av lokala varianter mindre överraskande.

En del folklorister har i likhet med Bullard blivit nästan lika mycket ufologer med tiden och en av dessa, Peter M. Rojcewicz, konfronterades själv med en UFO-varelse på ett bibliotek! Även om få som studerat UFO-rapporter har haft den sortens direktbekantskap med sina studieobjekt, så börjar alltfler, i ljuset av folktroparallellen, inse att UFO kanske inte är en modern myt, utan ett faktiskt fenomen om vilket vi vet mycket lite.

Denna okunskap kommer sig i hög grad av det vetenskapliga etablissemangets fördomsfullhet. Man ler åt tanken att tomten skulle kunna vara en okänd livsform. Och man talar inte högt om att andra folktroväsen tagit steget från att vara folklig fantasi och klivit rakt in i zoologiböckerna, som till exempel den afrikanska bergsgorillan.

David J. Hufford, som skrivit en avhandling om maran och marritt, konstaterar att upplevelsen av maran är en objektiv verklighet. Vittnena beskriver samma sak även i små detaljer, men deras tolkningar är subjektiva och beroende i första hand på vilken kultur de lever i.

Huffords upptäckt kan komma att ha stor betydelse för synen på UFO-fenomenet, då det visat sig att maror företer mycket påtagliga likheter med UFO-varelser. En lärdom alla ufologer kan dra ur Huffords arbete är vikten av att lyssna till källorna, det vill säga vittnena, och ta dessa personer på allvar utan att för den skull köpa deras tolkningar. Men lika viktigt är det narurligtvis att inte själv lägga in en tolkning i vittnesmålen utan att detta motiveras.

För det är bara genom att studera ett objektivt empiriskt material som vi kan hoppas få reda på vad vi har att göra med. Och då kanske vi ka n svara på vad tomten är och i vilken mån han har något med UFO att göra. För död är han ingalunda.

Källor:

Thomas E. Bullard UFO, Abduction Reports (Journal of American Folklore 1989)

Jerome Clark, Encyclopedia of strange and unexplained physical phenomena 1993

Linda Dégh, UFOs and How Folklorists Should Look at Them (Fabula 1977)

David Hufford, Humanoids and Anomalous Lights: Taxonomical and Epistemological Problems (Fabula 1977)

David Hufford, The terror that comes in the night 1982

Bengt af Klintberg Råttan i pizzan 1986

Nordiska Museéts Folkminnessamling

Jenny Randles, Alien Abductions 1988

K. Gösta Rehn, Tefaten är här! 1972

Ebbe Schön, Häxor och trolldom 1991

Jacques Valleé, Passport to Magonia 1970