Himlen är Nära
Stefan IsakssonDean Koontz
Bra Böcker
Dean Koontz är definitivt inget okänt namn för thrillerfantaster. Tio av hans böcker har hamnat på New York Times bestsellerlista, och han har blivit översatt till 38 olika språk.
Himlen är Nära, som först publicerades i oktober 2002 men som nu kommit i svensk översättning, är en lång och utdragen roman. I likhet med Stephen King är Koontz skicklig på att dra ut på berättelsen, vilket gör att det sammanlagt är drygt 600 sidor som ska tas igenom, men där King har en förmåga att upprätthålla läsarens intresse har Koontz svårare att hålla intresset vid liv.
Kanske beror det på översättningen som ibland känns oengagerad, eller så är det på grund av de många uttrycken som i engelskan fungerar utmärkt men som i svenskan blir enbart krystade. Men det kan också bero på att man som läsare ofta går igenom sida efter sida utan att känna att någonting överhuvudtaget ”händer”.
Enligt baksidan på boken handlar historien om en kvinna, Micky, i Kalifornien som blir granne med en handikappad flicka, Leilani, vars pappa ”är en besynnerlig figur som flyttar runt sin familj i jakt på UFO:n”, och när flickan försvinner ger sig kvinnan iväg för att rädda henne.
Men det är aningen missvisande. Leilanis försvinnande inträffar inte förrän mot slutet av boken, och istället handlar de första 400-500 sidorna även om en märklig pojke som är på flykt undan någon eller någonting. Exakt vad det är han flyr från får man inte reda på, var han kommer från är okänt, varför han flyr framgår inte, och det enda man får reda på är att han inte är som alla andra barn. Hans öde vävs till slut samman med Mickys och Leilanis, och som om det inte var krångligt nog finns det ytterligare en historia med i boken, den om en privatdetektiv specialiserad på att spåra upp försvunna barn. Han förekommer dock mest i inledningen av boken och dyker sedan upp igen mot slutet.
Låter det krångligt? Det är det också, och som läsare får man helt enkelt uthärda ganska många sidor innan man känner att man börjar få en hum om vad det är som försiggår. Sammanfattningen på baksidan är något missvisande, för även om UFO fenomenet nämns då och då är det definitivt ingen ”ufobok”. Pojkens ursprung är inte som andra pojkars, men det är ändå mer av ett relationsdrama än en science-fiction historia, då mycket av handlingen inriktar sig på Leilanis relation till sin drogberoende mamma, Mickys kamp mot sin alkoholism och traumatiska barndom, och pojkens flykt undan det där okända man aldrig riktigt får ta del av.
Men, det är en, åtminstone då och då, spännande bok av en skicklig författare, det krångliga språket och den falska marknadsföringen till trots.