CIA pekas ut: Samlar in okända farkoster

En hemlig del av den amerikanska underrättelsetjänsten CIA har sedan tjugo år samlat in hela och delar av farkoster från andra världar. Uppgifterna publicerades i slutet av november av den brittiska tidningen Daily Mail.

Av Clas Svahn 

 

Enligt Daily Mails källor, och tidningen hänvisar till tre icke namngivna sådana, har CIA:s kontor Office of Global Access (OGA), som är en del av myndighetens Science and Technology Directorate, sedan 2003 tagit hand om minst nio farkoster av icke-mänskligt ursprung. Två av dem helt intakta.

Enligt tidningen har farkosterna hittats på olika platser i världen.

De tre källorna har själva inte deltagit i operationerna utan talat med dem som varit på plats, alltså samma läge som visselblåsaren David Grusch hänvisar till.

OGA arbetar med att ta hem underrättelser från vad en tidigare chef beskriver som ”från de mest utmanande och icke tillgängliga områdena” på jorden. OGA har också ansvaret för att placera, eller ta hem, personal från platser bakom fiendens linjer och att bärga störtade satelliter eller olika typer av vapen som den amerikanska militären vill ta hand om.

   — De är verkligen uppfinningsrika när det gäller att ta sig till vilken plats i världen de vill, säger en av Daily Mails källor till tidningen.

Var de minst nio farkosterna skulle ha hämtats vill ingen av tidningens källor uppge. Men en av dem säger:

   — Det finns minst nio fordon och det var olika omständigheter vid varje tillfälle. Det har att göra med det fysiska tillstånd de befinner sig i. Om det har kraschat kan mycket ha skadats. Andra, två av dem, är helt intakta.

CIA Langley Virginia

Flygbild över huvudkontoret George Bush Center for Intelligence i Washington.

Även om allt koordineras av CIA är det militär personal som i slutändan tar hand om vraket, säger en källa till tidningen. Bland annat nämns de specialstyrkor som går under beteckningen Navy SEAL eller Delta Force som lyder under Pentagons Joint Special Operations Command (JSOC).

   — Den faktiska fysiska hämtningen utförs av militären. Men det hålls inte under militär kontroll, eftersom de måste föra för många dokument. Så de börjar ganska snabbt att flytta över allt till privata händer.

Och att det inte är den amerikanska militären, utan privata företag, som har tagit hand om dessa påstådda vrakrester, och farkoster, var något som diskuterades på en sluten konferens på Stanforduniversitetet i november. Där deltog företrädare för amerikansk försvarsindustri, som flygplanstillverkaren Lockheed Martin, och många pekade på att det var hos dessa företag som delarna nu ska finnas. Detta för att skydda föremålen från insyn från såväl allmänhet som politiker. När det rör sig om hela farkoster ska dessa ha lämnats till de privata flygplanstillverkarna. Så sent som 2021 berättade den nu avlidne senatorn Harry Reid (D) i en intervju att Lockheed Martin var ett av de företag som hade delar i sin ägo.

Reid, som var en av kongressens tyngsta politiker, försökte få insyn i de hemliga programmen, men blev nekad:

   — Jag försökte få, som jag minns, ett godkännande av Pentagon att få mig att gå och titta på de hemligstämplade grejerna. Men jag fick avslag. Jag vet inte vad det var för klassificering, men de skulle inte ge mig det, sa Reid i intervjun med The New Yorker.

En av Daily Mails uppgiftslämnare säger att han också lämnat uppgifter om dessa hemliga program och de tillvaratagna farkosterna till kongressen och att det är CIA som samordnar operationerna.

En längre artikel om detta kommer i nästa nummer av UFO-Aktuellt. Prenumerera här.

Direktlänk till artikeln