Entities: Angels, Spirits, Demons, and Other Alien Beings

Joe Nickell
Prometheus Books

Joe Nickell, som inte bara är medlem i skeptikerorganisationen CSICOP, utan också är före detta privatdetektiv och professionell magiker, är känd i paranormala kretsar som en benhård skeptiker som gärna baserar sin forskning på egna förstahandsundersökningar. Detta bevisar han i Entities, där många av fallen som tas upp har undersökts av honom personligen. Inte sällan hittar man passager i texten där han beskriver hur han efter att ett speciellt fall har legat i träda under många år bestämmer sig för att ”ta upp” det igen, och resultaten är alltid likadana: det finns inget paranormalt; allt kan beskrivas genom rationell vetenskap, misstolkningar, bluffar, och så vidare.

Boken är, som titeln antyder, en beskrivning av alla möjliga och omöjliga ”varelser”, från poltergeists och spöken till änglar, demoner, andevarelser, sjöodjur, utomjordingar, och mycket mer. I fall efter fall visar Nickell att även de mest uppseendeväckande rapporterna i själva verket kan förklaras utan någon som helst övernaturlig förklaring, och han använder tonvis med källor för att backa upp sina påståenden. Ett exempel: kapitel två, som handlar om spöken och hemsökta hus, är 33 sidor långt och har 100 fotnoter. Med andra ord, källredovisningen är lång och diger, och för den som vill veta mer avslutas varje kapitel med en lista över rekommenderade böcker.

Men, boken har trots allt en avigsida. Den saknar oförklarade fall. Varje gång Nickell till exempel inte hittar en definitiv förklaring till ett hemsökt hus eller ett möte med en utomjording slätar han av det hela med att antyda att det helt enkelt förmodligen var inbillning eller bluff. Missförstånd hos vittnen och iscensatta övernaturliga händelser är ingenting nytt för den paranormala undersökaren, men det känns i allra högsta grad både ovetenskapligt och framförallt förolämpande mot läsaren att rätt och slätt antyda att om det inte går att hitta en vetenskaplig förklaring så ”måste” vittnet ha missuppfattat, hallucinerat, skämtat, eller på annat sätt fabricerat händelsen.

Denna något överlägsna attityd drar ner betyget på en annars mycket läsvärd och fascinerande bok.