Three Men Seeking Monsters: Six Weeks in Pursuit of Werewolves, Lake Monsters, Giant Cats, Ghostly Devil Dogs, and Ape-Men

Nick Redfern
Paraview Pocket Books

Nick Redfern, brittisk ufolog och författare, gav sig under sommaren 2001 ut på ett sex veckors långt äventyr med sina två vänner Jonathan Downes och Richard Freeman från The Centre for Fortean Zoology, en brittisk cryptozoologisk organisation. Redfern var mitt uppe i en flytt till USA, men hans vänner tänkte inte låta honom lämna Europa utan ett sista stort äventyr tillsammans.

Från början var det meningen att de ”bara” skulle undersöka en varelse känd som The Man Monkey of Ranton, men det visade sig snart att de brittiska öarna hade många fler mysterier att erbjuda den äventyrslystna trion. Ackompanjerade av diverse punkrock och enorma mängder öl reste de tre kumpanerna omkring i en husbil de döpt till The Mystery Machine och intervjuade alla möjliga och omöjliga sorters människor samtidigt som de hamnade i den ena bisarra situationen efter den andra.

Efter att ha haft ett märkligt möte med en häxa, spenderat en natt i en underlig herrgård, letat efter varulvar, apmänniskor, Loch Ness monstret, djävulshundar, jättekatter och så vidare, började någonting klarna för dem. Det är mycket möjligt att många, eller till och med alla, av de märkliga varelser som rapporteras då och då från jordens alla hörn har en paranormal förklaring. Istället för att vara ”normala” fysiska varelser är de istället psykiska manifestationer, som livnär sig på människors emotionella reaktioner och härstammar från en dimension parallell med vår egen.

Flummigt? Javisst. Men boken är inte mindre underhållande för det. Tvärtom.

Trots de minst sagt bisarra situationerna som trion hamnar i och de märkliga idéerna som läggs fram är resonemanget både nyktert och sakligt. Varje kapitel inleds med ett citat från en låt av Ramones, dialogen mellan de olika äventyrarna är fylld av humor, och tempot hålls uppe hela tiden vilket gör att det aldrig blir någon tråkig läsning.
Det är kanske inte den mest akademiska boken som någonsin skrivits, men underhållningsvärdet är på topp från början till slut, och även om några av slutsatserna kan vara lite väl svårsmälta för den strikt vetenskapstroende är det ändå en väldigt läsvärd berättelse.