The X-Files: Volume 1

Stefan Petrucha, John Rozum, et al.
Checker Book Publishing Group

Tv-serien Arkiv X bjöd under åren den producerades på många synnerligen sevärda avsnitt. Scullys skepticism och Mulders vilja att tro på mer eller mindre allt mellan himmel och jord charmade en stor publik över hela världen, och som med många andra framgångsrika koncept födde tv-serien en uppsjö andra produkter, varav serietidningsmarknaden var (och är) en av de mest framgångsrika.

Tecknade serier; eller comics som de heter på engelska, är inte på långa vägar lika populärt i Sverige som det är i Amerika, även om vi i vårt land givetvis också har vår beskärda del fantaster som köper sina dyrgripar i specialaffärer och tar sitt intresse på allra största allvar. Nu släpper Checker Books en samlingsvolym med några av de mest populära avsnitten som publicerats på papper. Som med alla andra samlingsvolymer där olika författare och artister samlas är kvalitén skiftande, men överlag lyckas inte en enda av bidragen riktigt väl.

Avsnitten följer tv-seriens upplägg till punkt och pricka; alla börjar med en märklig händelse som blir ännu märkligare på papper än det blir på tv, Scully och Mulder får nys om det hela, actionsekvenser varvas med de obligatoriska obduktionssekvenserna, och i slutet är det sällan eller aldrig som man blir riktigt klok på vad som kommer hända härnäst. Definitiva slut hör ju inte till normen i Arkiv X.

Höjdpunkten i samlingen är serieversionen av det allra första avsnittet Arkiv X som gjordes för TV, eftersom många som fastnade för Scullys och Mulders utforskning av det paranormala kommer ihåg känslan av fascination som det första avsnittet gav. Dock har även detta klassiska avsnitt svårt att i serietidningsform verkligen fånga en, och kontentan av det hela måste ändå bli att Arkiv X är någonting som ska upplevas på en tv-skärm, inte någonting som ska tryckas på papper.

De mest inbitna fansen håller säkerligen inte med om det, men det är samtidigt ingen som tvivlar på att tv-serien kommer förbli långt mer populär än serietidningen någonsin kommer bli.