Strange Secrets: Real Government Files on the Unknown

Nick Redfern & Andy Roberts
Paraview Pocket Books

Regeringarna i England, USA, och det forna Sovjetunionen har kanske inte mycket att säga om det paranormala från en officiell synpunkt. Men skenet bedrar. I själva verket har alla tre under en längre tid aktivt undersökt och dokumenterat allt från Loch Ness monstret, Men in Black, utomjordiska bortföringar, existensen av Noahs Ark, och mycket mer.

Redfern och Roberts, två brittiska ufologer, har samlat ihop en stor mängd autentiska regeringsdokument från de tre länderna, och dokumenten visar tydligt hur det ändå upp på regeringsnivå har funnits paranormala diskussioner och teorier. En del mer uppseendeväckande än andra. Några exempel är Öst och Västs försök att hitta synska spioner, brittiska regeringens intresses i oförklarliga varelser, samt USAs strävan efter att kunna bygga tefatsliknande flygplan.

Varje kapitel är fyllt till bristningsgränsen direkta citat från olika före detta hemligstämplade dokument, och ibland går det till och med så långt att författarnas roll känns aningen överflödig; så stor är mängden direkta citat att det verkar som om mer eller mindre hela kapitlet är kopierat rakt av från de numera officiella dokumenten. Detta drar ner betyget en smula, då officiella dokument inte sällan är monotona och faktiskt ganska tråkiga, även om ämnen nu råkar vara det övernaturliga. Ett spännande ämne leder ju inte automatiskt till spännande läsning, ett sorgligt faktum som de flesta med ett övernaturligt intresse väl känner till.

Inte heller har boken någonting särskilt uppseendeväckande att avslöja, förutom just faktumet att de tre ländernas regeringar har haft ett aktivt intresse i saker och ting som många kanske inte trodde behandlades på regeringsnivå. Det i sig är givetvis både intressant och spännande, och bör definitivt behandlas i fler böcker. Men är man redan innan relativt väl bevandrad i alla de mysterier som går under klassifikationerna övernaturligt eller paranormalt finns det definitivt bättre och mer informativa böcker ute på marknaden.